logo
Search
Close this search box.
ژنیکوماستی

ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در مردان

در این مقاله در رابطه با ژنیکوماستی توضیحات لازم را قرار داده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

ژنیکوماستی چیست ؟

ژنیکوماستی یکی از بیماری های بسیار شایع است به طوری که 90 درصد در نوزادان ، 60 درصد در نوجوانان و بالغین و 50 تا 65 درصد در افراد مسن شایع است و کمترین بیماری ای وجود دارد که به این اندازه شایع باشد.

علت اصلی ژنیکوماستی (Gynecomastia) برهم خوردن تعادل هورمون ها است. آقایان علاوه بر هورمون های جنسی مردانه  که دارند تعداد محدودی هورمون زنانه هم دارند اگر به هر دلیلی این تعادل به هم بخورد ممکن است بافت سینه آقایان مانند خانم ها بزرگ شود.

ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در مردان

برای مشاوره رایگان میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید و منتظر تماس ما باشید

فکر میکنی کاندید مناسبی برای جراحی هستی؟

میخوای با دکتر مهدی آریانا در ارتباط باشی؟

برای مشاوره فرم زیر رو پر کن.

فرم ژنیکوماستی دکتر مهدی آریانا

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*

ژنیکوماستی و بررسی شدت و درجه آن

ژنیکوماستی رشد بیش از حد غدد یا بافت سینه در مردان است که موجب بزرگ شدن سینه ها می شود. در ایالات متحده 57 درصد مردان بالغ و 36 درصد مردان جوان مبتلا به ژنیکوماستی هستند. انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد که بر اساس پوست سینه ی اضافی، رشد بیش از حد بافت غدد سینه و چربی موضعی بیش از حد دسته بندی می شوند. متأسفانه سینه های بزرگ در مردان می تواند تأثیر منفی زیادی بر روی اعتماد به نفس آنها بگذارد. خبر خوب این است که می توان با انجام یک جراحی این مشکل را برطرف کرد. اما بیماری ژنیکوماستی انواع مختلفی دارد که ما در این مقاله می خواهیم به برخی از انواع آن بپردازیم.

درمان بزرگی سینه در مردان

انواع ژنیکوماستی

  • ژنیکوماستی طبیعی
  • ژنیکوماستی غده ای خالص
  • ژنیکوماستی غیر متقارن یا یک طرفه
  • ژنیکوماستی شدید
  • شبه ژنیکوماستی

قبل و بعد ژنیکوماستی

میزان شدت و درجه ژنیکوماستی چقدر است ؟

یکی از سوالات رایج بین افرادی که مبتلا به ژنیکوماستی هستند، این است که شدت ژنیکوماستی من چقدر است ؟ دکتر مهدی آریانا فوق تخصص جراحی پستان در این رابطه می فرمایند:
در دنیا روش های مختلفی برای تعیین میزان شدت ژنیکوماستی وجود دارند اما این روش ها قدیمی بوده و درجراحی کوچک کردن سینه در مردان کمک کننده نیستند بنابراین لازم نیست که بیمار پیش ار عمل درگیر این موارد شود. به طور کلی با توجه به افتادگی پوست، جنس پوست و شرایط آناتومیک بدن با جراحی برش محدود و با فرمی مردانه مشکل ژنیکوماستی برطرف می شود.
اما در افرادی که به دلایل مختلف از جمله کاهش وزن های شدید افتادگی پوست در آن ها بیشتر است می توان با روش های جراحی باز و برش وسیع تر مشکل را برطرف کرد.

ژنیکوماستی در نوزادان

ژنیکوماستی در نوزادان

در نوزادان نیز ممکن است در دوره جنینی هورمون های زنانه از طریق جفت وارد بدن نوزاد شود و به محض تولد شاهد سینه های بزرگ و برجسته باشیم. حتی ممکن است ترشحی شیر مانند در آن دیده شود. سوال مهمی که در این جا پرسیده می شود این است که آیا برای درمان ژنیکوماستی در این نوزادان باید اقدامی صورت بگیرید؟ لازم به ذکر است که از آنجایی که این مورد جزو ژنیکوماستی های فیزولوژیک تقسیم بندی می شود جای هیچ نگرانی نیست و نیاز به هیچگونه اقدام خاصی ندارد و به تدریج در عرض چند هفته تا چند ماه بهبود پیدا می کند.

ژنیکوماستی در نوجوانان

گاهی نوجوانانی که در سن بلوغ هستند بزرگی سینه به صورت یک غده در نوک سینه (مرکز سینه) نمایان می شود و دردناک است در این صورت چه اقدامی لازم است؟ آناتومی سینه آقایان باید یک بافت مسطح با مقداری پری محو و بدون احساس هیچ گونه توده قابل لمس مجزا باشد. هر حالتی غیر این حالت ژنیکوماستی است. در واقع ضخامت بیش از دو سانتی متر و بافت غددی ژنیکوماستی است.

ژنیکوماستی در نوجوانان

علت ژنیکوماستی چیست

ژنیکوماستی، با کاهش میزان هورمون تستوسترون تشدید می یابد. علت این کاهش می تواند به دلیل افزایش سطح استروژن و یا مسدود شدن تستوسترون باشد. برخی عواملی که باعث برهم خوردن تعادل هورمونی می شوند، عبارتند از:

تغییرات طبیعی هورمون ها

هورمون های استروژن و پروژسترون، بر مشخصات جنسی زنان و مردان تاثیر می گذارند. تستوسترون مسئول کنترل حجم و توده عضلانی و رشد مو در مردان و استروژن مسئول کنترل رشد سینه ها در آقایان می باشد.

بعد از تولد: بعد از تولد، نوزاد هم چنان تحت تاثیر استروژن دریافتی از سوی مادر می باشد. تقریبا می توان گفت نیمی از نوزادان پسر با این مورد به دنیا می آیند، اما بعد از گذشت دو تا سه هفته از تولد، شاهد بهبود علائم خواهیم بود.
در دوران بلوغ: در این دوران، بیشترین میزان تغییرات هورمونی را شاهد هستیم، که معمولا شش ماه تا دو سال بعد از وارد شدن فرد به دوران بلوغ، بهبود می یابد.

مصرف دارو

از دیگر دلایل ابتلا به ژنیکوماستی مصرف دارو است. مصرف برخی داروها می تواند منجر به بروز ژنیکوماستی شود، این دارو ها عبارتند از:

  • داروهای آنتی آندروژن، که در درمان بزرگی و یا سرطان پروستات تجویز می شوند.
  • داروهای ایدز
  • داروهای ضد اضطراب مانند دیازپام
  • داروهای ضد افسردگی
  • آنتی بیوتیک ها
  • درمان سرطان مانند شیمی درمانی
  • برخی اختلالات مرتبط با سلامت بدنی

برخی اختلالات با تاثیر بر روی هورمون ها، باعث برهم خوردن نظم آن ها و بروز ژنیکوماستی می شوند، به تعدادی از این موارد در زیر اشاره می کنیم:

  • افزایش سن: معمولا با افزایش سن شاهد بر هم خوردن نظم هورمون ها و بروز ژنیکوماستی به خصوص در مردان چاق هستیم.

  • تومورها: برخی تومورها مانند غدد آدرنال و غده هیپوفیز می تواند باعث تغییر در تولید هورمون های زنانه و مردانه شود.

  • پرکاری تیروئید: در این اختلال، هورمون تیروکسین به میزان بالایی از غده تیروئید ترشح می شود.

  • نارسایی کلیوی: حدود نیمی از بیمارانی که دیالیز می شوند، به دلیل تغییرات هورمونی از بزرگ شدن سینه های خود شکایت می کنند.

  • نارسایی کبد و سیروز.

ژنیکوماستی چه علائمی دارد؟

این بیماری نیز همانند سایر بیماری ها دارای علائم مختلفی است. برخی از مهم ترین علائم و نشانه های ژنیکوماستی عبارت است از:

  • متورم شدن سینه
  • سفت شدن سینه

در صورت مشاهده درد، التهاب، سفتی و ترشح از نوک سینه (یکی از سینه ها و یا هر دو) حتما به پزشک مراجعه کنید.

علائم ژنیکوماستی
خط
پیشگیری از بزرگ شدن سینه آقایان

پیشگیری از بزرگ شدن سینه در آقایان

رعایت یک سری نکات، احتمال بزرگ شدن سینه در آقایان را کاهش می دهد، این موارد عبارت است از:

  • عدم مصرف دارو های غیر قانونی
  • دوری از مصرف مشروبات الکلی تا حد امکان
  • بررسی داروهای مصرفی و مشورت با پزشک

نحوه تشخیص ژنیکوماستی در آقایان

سی تی اسکن، MRI، اولتراسوند بیضه ای و بیوپسی از بافت، از دیگر تست های تشخیصی هستند که فقط در موارد خاص انجام می شود.

جهت تشخیص بزرگی سینه در مردان ، ابتدا پزشک به بررسی سوابق پزشکی بیمار و دارو های مصرفی می پردازد. معاینه فیزیکی سینه و بررسی بافت سینه نیز به تشخیص قطعی کمک می کند. آزمایش خون و ماموگرافی نیز معمولا از سوی پزشک تجویز می شود.

هدف از معاینه این است که پزشک از این موضوع اطمینان یابد که التهاب سینه به دلیل ژنیکوماستی است و یا دلایل دیگری دارد. برخی شرایطی که منجر به بروز علائم مشابه ژنیکوماستی می شوند، عبارتند از:

  • وجود چربی در بافت سینه
  • سرطان سینه
  • آبسه سینه که همان عفونت در بافت سینه می باشد.

تشخیص ژنیکوماستی

روش های درمان ژنیکوماستی

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، در بیشتر موارد، ژنیکوماستی خود به خود و بدون نیاز به اقدامات درمانی بهبود می یابد. با این حال، در صورتی که اختلالاتی مانند سوء تغذیه و یا سیروز کبدی علت بزرگ شدن و التهاب سینه باشد، باید نسبت به درمان اقدام شود. در صورتی که مصرف دارو منجر به بروز ژنیکوماستی شده باشد، مصرف آن دارو باید قطع و داروی جدیدی جایگزین شود.

بزرگ بودن سینه در آقایان می تواند باعث شرمندگی آن ها شود، این احساس کاملا طبیعی است و برای کنار آمدن با این شرایط، بهتر است فرد تحت مشاوره قرار بگیرد. به طور کل، در صورت بروز درد و ناراحتی و عدم بهبود علائم، بایستی اقدامات درمانی آغاز شود.

درمان دارویی ژنیکوماستی

مصرف دارو

داروهایی مانند تاموکسیفن و رالوکسیفن به درمان سرطان سینه و یا سایر اختلالات کمک می کند.

جراحی سینه در آقایان

جراحی ژنیکوماستی

در صورتی که بیمار از ظاهر بزرگ سینه خود ناراضی باشد، می تواند تحت جراحی قرار بگیرد.

یکی دیگر از سوالات رایج مراجعه کنندگان این است که ژنیکوماستی با ورزش و رژیم غذایی قابل درمان است؟

تجربه نشان داده است که به ندرت ممکن است فرد با کاهش وزن و رژیم غذایی مشکل ژنیکوماستی اش برطرف شود. گاهی این رژیم های غذایی ممکن است باعث ایجاد شلی پوست نیز شود و فرد همزمان دچار این دو مشکل باشد. همین مساله ممکن است باعث کم تر شدن شانس استفاده از روش ها و تکنیک های خاص با برش کم شود و پزشک مجبور شود از روش های قدیمی که برش های طولانی تری دارد استفاده کند.

ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در آقایان که با تعاریف عملی کاملا مشخصی در دنیای پزشکی شناخته می شود به خاطر مشکلاتی مانند؛

  • محدودیت در فعالیت های اجتماعی،
  • ورزشی و جنسی
  • آسیب به اعتماد به نفس این بیماران
  • دردی که بعضی از مریضان رو دچار مشکل می کند

و نگرانی از محتوای این سینه های بزرگ و مشکلاتی که نگهداری و بررسی های منظم این سینه های غیر معمول دارد ما را مجاب می کند تا به دنبال یک روش مناسب علمی و مادام العمر برای درمان آن باشیم.

هدف از جراحی ژنیکوماستی

هدف از جراحی برطرف کردن سه مشکلی ناشی از این بیماری است.

  1. ظاهر نامناسب
  2. سینه های دردناک
  3. حذف کردن ریسک فاکتور زمینه ساز مشکلات آینده

1 – برطرف کردن ظاهر نامتناسب: پستان ها که به عنوان هویت و نمای زنانگی محسوب می شوند در یک جنس مخالف مرد طبیعتا باعث آزار روحی روانی خواهد شد و در نتیجه محدودیت هایی که فرد برای خود خواهد گذاشت،در فعالیت های اجتماعی، ورزشی و … به خصوص در استیج های بالا بسیار آزار دهنده و مختل کننده زندگی خواهد بود.

2 – برطرف کردن درد: سینه های دردناک شده در برخی از موارد و برخی دوره های زندگی در این سینه های بزرگ شده اتفاق می افتد

3 – حذف کردن ریسک فاکتور سرطان پستان: با حذف سینه های بزرگ و غیر معمول نگرانی ما از حجم های زیاد بافت غددی که می تواند زمینه ساز مشکلات بعدی باشد، از بین می رود و خیالمان راحت تر خواهد بود..

یکی از سوالاتی که پس از شنیدن نام جراحی برای بیماران به وجود می آید این است که آیا روش لیپوماتیک و لیپوساکشن برای درمان ژنیکوماستی به تنهایی توصیه می شود؟ با توجه به این که مشکل عمده ژنیکوماستی به دلیل افزایش بافت غددی پستان است و چربی در اکثر بیماران بخش ناچیزی است استفاده از تکنیک های لیپوماتیک، لیپوساکشن و لیپولیز تکنیکی کاملی محسوب نمی شود به همین دلیل است که به تنهایی تکنیک مناسبی نیستند.

اگر به یک پستان آقا که حالت زنانه دارد دقت کنیم دو بخش بافت چربی اضافه و بافت غددی اضافه را خواهیم دید که در اغلب بیماران به همین شکل است. اگر بخواهیم راه حل دائمی و بدون نگرانی از خطر عود داشته باشیم بسیار طبیعی است که هر دو این بخش ها را حذف کنیم.

حذف بافت غددی از روش هایی مانند لیپوسالکشن و لیپوماتیک و نظایر آن قطعا غیر ممکن است. بنابر این ما در همه بیماران توصیه به برداشت کامل بافت غددی و بافت چربی خواهیم داشت که میتوان گفت از روش های مانند لیپوماتیک و لیپوساکشن در حین عمل اصلی به عنوان کمکی استفاده می شود و هیچ گاه به عنوان یک روش تنها از آن استفاده نمی کنیم.

انجام آزمایش

برش سینه

برداشت بافت اضافی

بخیه و بستن برش ها

آیا جراحی ژنیکوماستی نیاز به بیهوشی دارد؟

اگر ما هدفمان یک جراحی کامل ، کلاسیک و دقیق هست مطمئنا انجام عمل تحت بیهوشی و در یک اتاق عمل مجهز و در حضور یک تیم بیهوشی مجرب الزامی هست و برداشت کامل بدون استفاده از بیهوشی نه تنها باعث آزار بیمار می شود بلکه تکنیک نیز ناقص خواهد ماند. اگر بیمار تحت نظر یک تیم بیهوشی مجرب باشد دچار هیچ مشکلی نخواهد شد و حتی در بعضی مواقع همان روز می توانند مرخص شوند.

نمونه کار جراحی سینه توسط دکتر مهدی آریانا
نمونه کار جراحی سینه در مردان
نمونه کار جراحی سینه اقایان

صحبت های یکی از مراجعه کنندگان جراحی ژنیکوماستی را بشنویم:

بهترین سن برای جراحی ژنیکوماستی

در گذشته گفته میشد که برای جراحی حداقل سن 16 تا 17 سال است اما با توجه به مشکلات حادی که امروزه برای این افراد وجود دارد عدد مشخصی برای سن جراحی وجود ندارد.

هر زمان ژنیکوماستی فیزیولوژیک که در دوران بلوغ اتفاق می افتد، ایجاد شد ما باید حداقل 6 ماه تا دو سال صبر کنیم تا ببینیم که مشکل خود به خود برطرف می شود یا نه.

اگر بعد از دو سال این مشکل برطرف نشد اقدام به جراحی می شود. لازم به ذکر است با افزایش سن با توجه به افزایش حجم سینه تکنیک های جراحی نیز محدود تر خواهند شد.

جراحی ژنیکوماستی با تکنیک حداقل برش

جراحی ژنیکوماستی در افراد متقاضی تغییر جنسیت

به طور کلی در اغلب موارد در همه جای دنیا روش های حذف بافت پستان زنانه و در واقع تبدیل یک پستان زنانه به پستان مردانه با روش های با برش باز و برش های طولانی انجام می شود.


در افرادی که پوست اضافه زیادی دارند، تغییرات وزنی شدیدی دارند یا خودشان به عنوان یک خانم در قبل سینه بزرگی داشته اند، طبیعتا استفادا از این تکنیک ها با برش باز کامل طبیعی و ضروری است و بدون آن شکل دهی مناسب را نخواهیم داشت.


در مواردی که سینه ها کوچک هستند و کیفیت و جنس پوست نیز کافی است، می توانیم از تکنیک های خاصی که تکنیک هایی با برش محدود نام برده می شوند، استفاده کرده و تغییر فرم سینه ها را به فرم مردانه ایجاد کنیم.


تشخیص اینکه کدام تکنیک برای بیمار مناسب است قطعا توسط یک جراح مجرب مشخص می شود. و ایشان تعیین کننده ایده آل ترین روش برای جراحی فرد ترنس هستند.

ژنیکوماستی و سرطان سینه در آقایان


چرا رابطه ای بین این دو وجود دارد ؟ این نکته بسیار مهم است . در واقع (male breast cancer)  یا همان سرطان سینه مردان به صورت کلی وجود دارد ، اما به دلیل اینکه شیوع آن خیلی پایین است ، بعضی ها باور دارند که این بیماری وجود ندارد . به طور کلی در جوامع مختلف حدود یک درصد از کل سرطان سینه در آقایان و ۹۹ درصد باقی مانده آن در خانم ها است.

در رابطه با ارتباط بین سرطان سینه و ژنیکوماستی باید گفت:

بنا به مطالعات انجام شده و آخرین اطلاعات علمی در رفرنس های معتبر پزشکی، این ارتباط به طور کلی ثابت شده است؛ اما با توجه به اینکه شیوع این بیماری زیاد است این موضوع نباید باعث هراس و ترس در بیماران شود و اینگونه تصور شود که هر کس به ژنیکوماستی مبتلا است، حتما به سرطان سینه نیز دچار می شود.

  • نکته ای که حائز اهمیت است این است که ، اگر فردی به ژنیکوماستی مبتلا شد و تصمیم به درمان گرفت ؛ این مورد را در نظر داشته باشد که باید یک برای درمان موثر و قاطع انجام شود تا ریسکی که وجود دارد (خصوصا در رابطه با ژنیکوماستی های بزرگ و طول کشیده) نیز در این درمان برطرف شود و ریسک سرطان سینه در حین درمان کم کند.

کاهش وزن قبل از جراحی ژنیکوماستی

آیا کاهش وزن قبل از جراحی ژنیکوماستی توصیه می شود؟ اگر قرار باشد بیماری را با تکنیک حداقل برش و بازسازی فوری جراحی کنیم که اغلب جراحی به همین صورت است، یکی از محدودیت های ما پوست های شل شده است که کیفیت جراحی را کاهش می دهد، ما مجبور می شویم از برش های طولانی تر و برش های بیشتر برای حذف پوست اضافه استفاده کنیم. بنابر این به هیچ عنوان قبل از جراحی ژنیکوماستی کاهش وزن توصیه نمی شود. توصیه می شود اگر اضافه وزنی وجود دارد بعد از جراحی به صورت تدریجی و تحت نظر پزشک انجام شود که آسیبی نبینند.

فیلم های جراحی ژنیکوماستی توسط دکتر مهدی آریانا

در ادامه فیلم جراحی های ژنیکوماستی که توسط دکتر مهدی آریانا انجام گرفته است را مشاهده می کنید:

آيا در سن بلوغ می توان عمل ژنیکوماستی را انجام داد؟

زمان جراحی ژنیکوماستی یکسال پس از تثبیت مشکل و ایجاد آن است. دلیل آن نیز این است که به ندرت دیده می شود ژنیکوماستی های دوران بلوغ خود به خود بهبود پیدا کنند و خیلی احتمال کمی وجود دارد که در طی سالیان بعد بهبودی داشته باشند. دیگر اینکه آسیب های ژنیکوماستی به خصوص در دوران بلوغ منجر به آسیب های روحی نوجوانان می شود. اگر بعد از یکی دوسال از شروع ژنیکوماستی بهبودی خود به خودی صورت نگرفت، جراحی ژنیکوماستی پیشنهاد می شود و می توان آن را انجام داد.

آیا روش غیر جراحی برای درمان ژنیکوماستی وجود دارد؟

متاسفانه در طیف زیادی از بیمارانی که از این دارو ها استفاده کرده اند درمان مشاهده نشده است. در برخی موارد خاص که به دلیل مشکلات پیش زمینه ای بیمارانی که سیروز، مشکلات کبدی و کلیه ای شدید دارند، نمی توان ژنیکوماستی را انجام داد و به همین علت شاید استفاده از دارو ها توسط برخی از پزشکان پیشنهاد شود.

برای مواردی که ژنیکوماستی های تثبیت شده داریم به گونه ای که اگر فیزیولوژیک است، دو سال از ایجاد آن گذشته باشد و اگر ناشی از دارو، مشکلات و بیماری های مختلف است، بعد از قطع دارو و درمان بیماری ها برطرف نشده باشد، رفع این موارد با روش های غیر جراحی تقریبا غیر ممکن است. تجربه، مطالعات و تلاش های صورت گرفته در دنیا نشان داده است که مناسب ترین، ایمن ترین و قطعی ترین روش برای رفع این مشکل یک جراحی دقیق و با کیفیت است. ضمن اینکه جراحی عوارض ناشی از داروهایی هورمونی را به حداقل می رساند و مشکل ژنیکوماستی را به قاطعانه ترین روش حل می کند.

نمونه جراحی ژنیکوماستی

احتمال عود ژنیکوماستی

قبل از ژنیکوماستی چه اقداماتی لازم است؟

پزشک در ابتدا بیمار را در مطب معاینه می کند. قبل از انجام جراحی لازم است بیمار چند آزمایش ساده را انجام دهد و نیاز به آزمایش های پیچیده ای نیست مگر آن که فرد یک بیماری زمینه ای داشته باشد و نیاز به بررسی های دقیق تری باشد.

در برخی از بیماران که حجم خاصی دارند نیاز است:

  •  مراقبت های پوستی قبل از عمل انجام دهند.
  • سیگار را ترک کنند.
  • دارو های رقیق کننده خون مانند آسپرین مصرف نکنند.
  • و کلیه ی مکمل ها و ویتامین ها را قطع کنند.

نکته: برخی دارو ها مانند دارو های مربوط به بیماری های تیروئیدی، بیماری های قلبی و … نیاز به قطع کردن ندارد ولی لازم است پزشک خود را از مصرف تمامی دارو ها مطلع سازید.

بعد از جراحی ژنیکوماستی چه اقداماتی لازم است؟

مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی هم در جای خود تضمین کننده نتیجه جراحی هستند. به همین دلیل تمامی توصیه هایی که به بیمار می شود، باید در منزل انجام شوند. در برخی موارد دیده شده است که یک سهل انگاری و یا در صورت بروز موارد خاص، شاهد بروز عفونت و ایجاد اسکار های بد شکل هستیم. در صورتی که با مراجعه به موقع به پزشک می توانستند از این مورد پیشگیری کنند.

مراقبت های بعد از ژنیکوماستی

بعد از جراحی ژنیکوماستی چه انتظاراتی باید داشت؟


جراح یا تیم جراحی توضیحات لازم را برای بعد از جراحی به بیمار می دهند. به بیمار گفته می شود که موارد زیر را رعایت کند:

  • چگونگی مراقبت از بخیه ها و لوله های تخلیه
  • علائم عفونت و نشانه های خطر بعد از جراحی که نیاز به مراقبت های فوری دارد.
  • از انجام چه فعالیت های ورزشی باید خودداری شود که بخیه ها را درگیر می کنند.
  • چه زمانی نیاز است که به جراح مجدد مراجعه شود.
  • چه مقدار باید استراحت کرد.
  • چه مقدار باید غذا خورد و چه رژیم غذایی بهتر است.

مصرف آنتی بیوتیک در اغلب موارد ضروری است. ممکن است برخی پماد ها به بیمار داده شود تا روی پوست مصرف کند. داروهای مسکن هم باید طبق برنامه مصرف شوند. داروهایی که حاوی آسپیرین هستند نباید مصرف شود مگر اینکه پزشک تجویز کند.

همچنین به دلیل استفاده از داروهای مسکن باید از مصرف الکل خودداری شود. همچنین مصرف نیکوتین برای 6 هفته بعد از جراحی مضر است. مصرف سیگار و دخانیات می تواند روند ترمیم را به تاخیر بیندازد و باعث بروز پیچیدگی هایی شود.

آیا محدودیت در ورزش بعد از جراحی ژنیکوماستی وجود دارد؟

بعد از انجام عمل که حدودا به مدت دو تا سه هفته باید استراحت کنید تا زخم های اولیه بهبود پیدا کنند، بیماران می توانند ورزش های سبک مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و ورزش ایروبیک را شروع کنند و برای شروع ورزش های سنگین تر به خصوص ورزش هایی که با حرکت شدید بالا تنه همراه است، بهتر است دو تا سه ماه صبر کنند. بعد از طی این مدت و تمام شدن دوره نقاهت هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت و تمامی فعالیت های ورزشی حتی در حد ورزش های قهرمانی قابل انجام خواهد بود.

عکس ژنیکوماستی شدید
عکس واقعی جراحی ژنیکوماستی
جراحی ژنیکوماتی در آقای جوان

ماندگاری عمل ژنیکوماستی

در پاسخ به این سوال که آیا جراحی ژنیکوماستی، عملی برگشت پذیر است یا خیر؟ باید بگوییم که ماندگاری ژنیکوماستی کاملا به تکنیک انجام آن بستگی دارد. زمانی که ما تکنیک جراحی را تخلیه و بازسازی کامل بافت ژنیکوماستی تعریف می کنیم، مانند قطع عضو رفتار می کنیم و طبیعتا انتظار برگشت یا عود ژنیکوماستی را نخواهیم داشت؛ مگر در افرادی با بیماری و مشکلات خاص (که این بیماری ها طی آزمایشاتی که قبل از عمل از بیماران گرفته می شود مشخص می شود و به طبع این بیماران را جدا می شوند.)

با یک تکنیک مناسب، انتظار داریم که یک جراحی دائمی قطعی و همیشگی را برای بیماران خواهیم داشت.

جای زخم پس از انجام عمل ژنیکوماستی

یکی از مهم ترین نگرانی که برای بیماران وجود دارد ، باقی ماندن اسکار جراحی ژنیکوماستی است . این مورد بستگی به تکنیک جراحی ژنیکوماستی دارد ؛ در واقع به صورت کلی ما دو نوع تکنیک ژنیکوماستی داریم.

در مواردی ؛ مخصوصا در مراحل اولیه که افتادگی پوست شدید نیست و جراح سینه می تواند از جراحی با تکنیک برش محدود استفاده کند. فرصت بسیار بزرگی برای بیماران به وجود می آید، زیرا برش ها کوچک می شوند و طول اسکار به جا مانده نهایتا به دو یا سه سانت برسد.

اما به طور کلی ، مانند هر عمل دیگری اسکار های به جا مانده از طرفی مربوط به نوع نخ ، برش و تکنیک است و ۵۰ درصد دیگر به جنس پوست فرد بر می گردد.

تمامی تلاش بر این است که اسکار های ایجاد شده کوتاه باشد ، زمانی که برش کوتاه و در حد دو یا ۳ سانتی متر باشد، حتی اگر اسکاری هم به جا بماند آن چنان به چشم نخواهد آمد.

( در تکنیک دیگر برای افرادی که در آن ها افتادگی پوست شدید است، ژنیکوماستی طول کشیده و خصوصا افرادی که فکر می کنند با کاهش وزن های بسیار شدید می توانند ژنیکوماستی را از بین ببرند اما، بیشتر باعث افتادگی پوست به مقدار زیاد می شوند، طبیعتا به استفاده از تکنیک هایی نیاز است که در آن ها برش های بزرگتری ایجاد می شود. )

لازم به ذکر هست که در این تکنیک نیز باز هم تلاش جراح بر این است که با تکنیک های مناسب جراحی، نوع نخ و نوع دوخت حداقل اسکار به وجود آید، اما در انتها جنس پوست آن فرد است که تعیین می کند که نتیجه نهایی جراحی چگونه بر روی پوست باقی بماند و این موضوع در همه جا صدق می کند.

اگر ژنیکوماستی در مراحل مناسب عمل شود، مطمئنا برش های کوتاه تری ایجاد می شود و زخم کمتری بر روی بدن فرد باقی می ماند

آیا جراحی ژنیکوماستی برای همه افراد مناسب است؟

در واقع به همه افراد این جراحی پیشنهاد نمی شود. مردان در گرید های مختلف ممکن است که این مشکل را داشته باشند. در مواردی که خیلی شدید است، معمولا جراحی صورت می گیرد.

عمل ژنیکوماستی به دو علت انجام می شود:

ظاهر آزار دهنده آن برای فرد:

 شکل نامناسبی که ژنیکوماستی برای فرد ایجاد می کند برای او آزار دهنده باشد و کیفیت زندگی او را تحت شعاع قرار دهد.  کارهای اجتماعی و ورزشی او مختل می شود و نمی تواند با آن کنار آید. این امر کاملا طبیعی است، زیرا برخی از افراد حتی نمی توانند از یک لباس زنانه استفاده کنند ، چه برسد به سینه ها که عضوی جنسی به حساب می آیند.

در افرادی که این موضوع برای آن ها، آزار دهنده نیست اصراری به انجام عمل ژنیکوماستی وجود ندارد.

دردناک شدن سینه ها

در برخی از افراد در مقاطعی از سن و زندگی این درد بسیار آزار دهنده می شود که همین دردناکی یکی از دلایل جراحی ژنیکوماستی است.

آیا امکان فعالیت های ورزشی پس از ژنیکوماستی وجود دارد؟

یکی از بیشترین سوالاتی که توسط بیماران مبتلا به ژنیکوماستی پرسیده می شود این است که، آیا امکان ادامه فعالیت های ورزشی به شکل اماتور یا حرفه ای پس از عمل جراحی وجود دارد یا خیر. باید بگوییم با توجه به تکنیک هایی جدیدی که در دسترس هست و بیماران عزیز تحت جراحی قرار می گیرند نه تنها هیچ محدودیتی برای انجام فعالیت های ورزشی حرفه ای وجود ندارند بلکه باید انتظار انجام آن ها با کیفیت خیلی بالاتر را داشته باشیم.

آیا هزینه عمل جراحی سینه مردان شامل بیمه می شود؟

معمولا این جراحی تحت پوشش بیمه قرار نمیگیرد ولی برای اطمینان از این موضوع میتوانید به دفتر بیمه مربوطه مراجعه کرده و در این مورد سوال کنید.

کسب بهترین نتیجه از جراحی که باعث افزایش کیفیت زندگی می شود قطعا ارزش پرداخت این هزینه را دارد. توصیه می شود برای این جراحی حساس به دنبال جراحی با دستمزد پایین که تجربه و مهارت کافی در این حوزه را ندارد نباشید زیرا عواقب آن میتواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد به صورتی که گاهی آسیب های ناشی از آن جبران ناپذیر خواهد بود.

شما می توانید برای اطلاع از هزینه های دقیق این جراحی برای معاینه به پزشک مراجعه کرده و با او مشورت کنید.

عمل ژنیکوماستی با لیزر

در گذشته تنها روش درمان زنیکوماستی جراحی بود اما امروزه درمان با لیزر می‌تواند به برداشتن بافت‌های چربی از سینه کمک کند. لیپوساکشن لیزر به عنوان بهترین گزینه برای درمان ژنیکوماستی در نظر گرفته شده است.

سینه برخی از آقایان مبتلا به ژنیکوماستی حاوی رسوبات چربی می باشد. برداشتن چربی با لیزر عوارض بسیار کمتری نسبت به جراحی دارد.در برخی مردان که سینه دارای چربی نیست اثربخشی این روش کمتر است چون در این روش نمی‌توان بافت غدد لنفاوی را برداشت. در این حالت، جراح و متخصص سینه و پستان غدد لنفاوی را به وسیله برش‌های کوچک درمان می‌کند.

البته رفع ژنیکوماستی با لیزر مورد تایید دکتر مهدی آریانا فوق تخصص جراحی پستان نمی باشد.

برای درمان ژنیکوماستی با لیزر چند جلسه درمانی مورد نیاز است؟

مدت زمان درمان با لیزر تقریبا یک ساعت طول می‌کشد. بستگی به روش درمانی که انجام می‌دهید مدت آن ممکن است متغیر باشد. شاید بعد از یک هفته نتایج آن را ببینید، اما نتایج به تدریج بیش از دو تا شش ماه بعد خودش را نشان می‌دهد. معمولا یک جلسه درمان کافی است.

عوارض عمل ژنیکوماستی با لیزر

از عوارض درمان ژنیکوماستی با لیزر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت، گرچه می‌تواند اتفاق بیفتد اما با استفاده از مصرف آنتی‌بیوتیک قابل درمان است.
  • خونریزی، می توان با انتخاب مناسب روش‌های درمانی از بروز خونریزی در بیمار پیشگیری کرد.
  • عدم تقارن بین سینه‌ها
  • بی‌حسی، این مشکل به خودی خود برطرف می‌شود.

نظــرات بیمـــاران

جـــراحی شــــده

ژنیـــکوماســــتی

نظرات بیماران جراحی شده

هنگام مراجعه به جراح ژنیکوماستی چه سوالاتی بپرسیم؟

پس مراجعه حضوری به جراح ژنیکوماستی در ابتدا شما باید مشکلاتتان را به طور کامل با پزشک مطرح کنید سپس او بدن شما را معاینه کرده و بهترین راه حل را در اختیارتان میگذارد. گاهی ممکن است شما سوالاتی داشته باشید که در آن جلسه فراموش کنید و یا اصلا در آن لحظه سوالی به ذهنتان نرسد، بهتر است برای مشخص شدن برنامه آینده خود سوالاتی از این دست را در نظر داشته باشید تا در آن روز بپرسید:

1 – بهترین روش درمانی یا جراحی برای رفع مشکل چیست؟

2 – درمان بیماری با دارو امکان پذیر است؟ درمان با دارو چه قدر طول خواهد کشید؟

3 – مدت زمان جراحی چه قدر خواهد بود؟

4 – آیا بلافاصله بعد از جراحی مشکل برطرف می شود؟

5 – میزان هزینه جراحی چه قدر است؟

6 – بعد از چه مدت میتوانم به محل کار برگردم؟

7 – آیا تکنیکی که استفاده می کنید قادر به حذف کامل، دائم و بی بازگشت کل بافت پستانی اعم از بافت غددی و بافت چربی بدون آسیب به بافت عضلانی سینه است؟

8 – آیا با انجام تکنیک و روش مورد نظر شکل و فرم دقیق و مناسب با یک استایل کاملا مردانه ایجاد می شود و یا اینکه فقط با کم شدن کمی حجم از سینه های زنانه شده شکل و استایل مردانه دقیق نخواهیم داشت؟

چرا دکتر مهدی آریانا؟

دکتر آریانا چهره‌ای نام آشنا و شناخته شده حوزه جراحی های درمانی و زیبایی پستان و جراحی های زیبایی شکم و تنه و اندام ها می باشد. سال‌ها تلاش و هزاران مورد جراحی موفق از وی، به جراحی با‌ تجربه و دانش روز دنیا ساخته است. در زمینه تخصص ایشان می‌توان از انواع جراحی‌های زیبایی سینه، جراحی‌ بیماری‌ های خوش‌خیم و بدخیم سینه، جراحی‌های بازسازی سینه در بانوان نام برد که دانش و هنر جراحی سینه را در بالاترین سطح نمایش می‌ دهد.

دکتر مهدی آریانا

در جراحی سینه آقایان و به خصوص ژنیکوماستی صاحب سبک جهانی خاص خود بوده و با انجام صدها عمل جراحی در بیماران از کشورهای عربی، سوئد، انگلستان، مالزی، آمریکا و … به عنوان یک جراح بین‌المللی در این حوزه شناخته می‌شوند و به خصوص سبک و استانداردهای بسیار بالایی که در درمان ژنیکوماستی ورزشکاران حرفه‌ای دارند، به چهره شناخته شده در بین این ورزشکاران تبدیل شده‌اند.

سوالات متداول

نتیجه گیری

ژنیکوماستی یکی از اختلالات مربوط به مردان است. مردانی که سینه های بزرگی پیدا می کنند که این مورد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. پزشک با انجام تست ها و معاینات مختلف علت ایجاد این عارضه را تشخیص می دهد و سپس راه درمانی مناسب را پیشنهاد می دهد. راه درمانی برای برخی بیماران می تواند دارو درمانی باشد و در برخی بیماران نیاز است که حتماً جراحی انجام شود.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما می توانید سوالات و تجربیات خود را در زیر این مطلب به اشتراک بگذارید.

 

62 پاسخ
  1. ژنکماستی جراحی.
    سلام دکتر، من در باکو نوشتم. چند نفر می خواهم به ایران بروم؟ چه مدت من آنجا خواهم ماند؟ چقدر باید پرداخت کنم؟ قیمت در ترکیه و آذربایجان بسیار زیاد است.

  2. درود…ممنون میشم شرایط و عوارض و هزینه انجام عمل را به من اطلاع دهید.

    1. معمولا انتظار عوارض خاصی در بیمار با سلامت مناسب در این روشها وجود ندارد.
      هزینه ها با توجه به نوع جراحی و درجه بندی مراکز جراحی متفاوت است. در معاینات حضوری هزینه دقیق به تناسب هر بیمار به مراجعین عزیز اعلام می گردد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن های کلینیک تماس حاصل نمایید.

    1. برآورد هزینه برای هر فرد با توجه به شرایط وی متفاوت خواهد بود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن های کلینیک تماس حاصل نمایید.

  3. سلام.من یکیاز بیماران ژنیکوماستی دکتر آریانا هستم.یک هفته پیش عمل کردم و۲۰سال سن دارم.بسیار از عمل خودم راضی هستم بااینکه سینه های بزرگی داشتم.از دکتر آریانا و کادر مجربشان تشکر ویژه دارم و انشالله همیشه بدرخشند

    1. سلام من میخوام این عمل رو انجام بدم میتونی عکسای بعد عمل رو بفرستی ببینم چند وقت بعد عمل چ شکلی میشه؟

  4. سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من 22 ساله هستم و سینه های نسبتا بزرگی دارم _ سونوگرافی سینه انجام دادم گفتن که بافت غددی وجود نداره و فقط چربی هست

    2 سوال داشتم

    1.) اگر قبل از جراحی به مدت 6 ماه یا یکسال تمرینات بدنسازی (تمرینات سینه ) انجام بدم جراحی (نتیجه) بهتری خواهم داشت یا اینکه بدون ورزش جراحی بهتر انجام میشه ؟ ؟

    2.) توی یه کانال تلگرامی نوشته بود که سینه که باز میشه ( بافت غددی ) نتیجه بهتری میگیره نسبت به سینه ای که باز نمیشه ( بافت چربی ) / امکان تو رفتگی سینه ، یا خراب شدن نوک سینه وجود داره / این مطلب درسته ؟ ؟

    1. سلام همانطور که بارها در برنامه های تلویزیونی و پستهای اینستا و دهها کنگره بین المللی جراحان و … گفته ام ساختار اناتومی و تجربه ۱۵ ساله من در جراحی صدها بیمار نشان می دهد به هیچ عنوان صرف وجود چربی نمی تواند باعث ژنیکوماستی شود و تبحر یک رادیولوژیست است که می تواند در صورت تجربه زیاد به طور دقیق در سونوگرافی میزان ان و همچنین درصد بافت غددی را تخمین بزند که این درصد به هیچ عنوان ودر هیچ کس صفر نیست که البته برای یک جراح مجرب فرق زیادی ندارد و تمام بیماران ، تاکید می کنم در تمام بیماران برداشت دقیق و کامل بافت غددی و چربی و البته یک بازسازی بسیار حرفه ای و فوری موجب رفع کامل و دایمی ژنیکوماستی و ایجاد سینه های مردانه با فرم کاملا مناسب خواهد شد. هر کاری غیر از این را در هر بیمار قاطعانه ناکامل و نامناسب می دانم.

    2. سلام من این مشکل رو دارم و 15 سالمه ولی نه دردی دارم و نه ترشح ولی وزن نسبتا زیادی دارم آیا اگر وزن کم کنم مشکل حل میشه کم کاری تیروئید هم دارم

  5. سلام من ۱۵ سالمه نمیدونم چرا ولی ۲ سالی میشه این مریضی رو دارم تو سال اول وقتی به نوک سینهام دست میزدم درد میگرفت ولی الان باد میکنه و وقتی بهش دست میزنم بادش از بین میره ایا این ژینکوماستی

    1. با مطب تماس بگیرید و چند عکس از روبرو و کنارها با کیفیت مناسب در واتساپ ارسال نمایید

  6. سلام دکتر خسته نباشید
    میخواستم بدونم برای جراحی الزامی برای کاهش وزن هست یا نه
    و اینکه بعد از جراحی امکان فعالیت ورزشی و بدنی(مثل انسان های دیگه) همچون بدنسازی و از این دست وجود داره و مشکلی پیش نمیاد؟

    1. کاهش وزن بهتر است بعد از جراحی ژنیکوماستی صورت گیرد زیرا شل شدن قبل از جراحی امکان استفاده از تکنیکهای مناسب و ایده ال با برش محدود را از بین می برد و جراح را مجبور به استفاده از برشهای طولانی می نماید .
      با انجام تکنیک های دقیق و مناسب جراحی ژنیکوماستی توسط جراحان مجرب، بیمار بدون اینکه مشکلی جهت عمل ایجاد شود پس از جراحی قادر به کاهش وزن خواهد بود.

  7. باسلام
    من 42 سال سن دارم. از زمان بلوغ سینه سمت چپم بزرگتر از راست بود.و خیلی اذیتم میکرد. بارها سونوگرافی کردم. سال گذشته مجبور شدن ماموگرافی کنم. که هردفعه گفتن ژنیکوماستیه. دوباره از ماه قبل این التهاب و سفتی نوک پستان ودرد شروع شده. نمیدونم دوباره بروم سونوگرافی یا نه. ضمنا کم کاری تیروید،کبد چرب و ریفلاکس (اموزول مصرف میکنم) دارم. ممنون میشم راهنمایی کنید که چکار کنم

    1. بهترین و تنها گزینه مناسب برای درمان قطعی و دایم ، جراحی کامل و کلاسیک توسط یک جراح مجرب پستان است.

  8. من پدرم ژنتیکی بافت سینش بزرگه ومن هم همونطور ولی الان یه مدت که پدرم سمت راست عضلات سینش درد میکنه ممکنه این مشکل باشه؟

  9. سلام من ژنیکو ماستی دارم میخواهم عمل کنم نمی دونم چربیهای شکم و پهلو را هم در بیارم بهتره یا نه بنده ازبکستان زندگی میکنم فکر میکنم ایران بهتر باشه. یا این عمل نیاز به تجربه و تبحر پزشک ندارد و هر جراح پلاستیکی میتواند ان را به خوبی انجام دهد ممنون میشم راهنمایی کنید من نمیتون در این ایام بیام ایران اشکال نداره این عمل یکسال به تاخیر بندازم

    1. با سلام جراحی ژنیکوماستی بسیار دقیق تر از یک خارج سازی چربی ساده است و نیازمند یک جراح فوق تخصص پستان کاملا مجرب دارد تا علاوه بر اشنایی با ساختار مهم و پیچیده پستان با اصول زیبایی شناختی هم اشنا بوده و بتواند مشکل را بطور اصولی و قطعی حل نماید

      1. سلام،اقای دکتر من چند روز پیش عمل ژنیکو انجام دادم
        آیا قرص فنستراید برای ریزش مو مصرف کنم دوباره ژنیکوماستی سینه برمیگرده یا خیر؟

  10. با سلام ببخشید من داروی فیناستراید طبق تجویز پزشک پوست به دلیل ریزش مو میخورم‌. واز قبل هم ژنیکو ماستی دارم .الان باید فیناستراید رو قطع کنم یا بخورم؟ اگه قطع کنم هم کچل میشم.

    1. به هر حال عارضه فنستراید ژنیکوماستی است که البته پس از یک جراحی با تخلیه کامل معمولا دیگر مشکلی نخواهد داشت

  11. سلام من ۱۶ سالمه سینه هام ۵ یا ۶ ساعتی بزرگ شدن درد یا چیزه دیگری ندارم ولی فقط به نوک سینه دست می زنم احساس می کنم در داخلش تخم های کوچکی هست اضافه وزن هم دارم لطفا بگید من ژیکوماستی ماساژ دارم

    1. با سلام
      تشخیص شما به احتمال زیاد ژنیکو ماستی می باشد . جهت بررسی دقیق تر مطب مراجعه فرمایید.

  12. سلام،اقای دکتر من چند روز پیش عمل ژنیکو انجام دادم
    آیا قرص فنستراید برای ریزش مو مصرف کنم دوباره ژنیکوماستی سینه برمیگرده یا خیر؟

  13. سلام برای بچه های کم سن و سال هم انجام میشه برادرزاده من متاسفانه خیلی چاق شده این مشکلو داره ؟!

  14. برادر دوست من ورزشکار حرفه ایه و پیش شما عمل کرده، حتی داوراشون نفهمیده بودن که این عمل ژنیکو داشته انقدر طبیعی و خوب عمل کرده

  15. سلام جناب دکتر پسر من 16 سالش و مقداری چربی زیر سینه هاش هست و خودش ناراضی می تونه این عمل انجام بده یا زوده براش؟
    ممنون میشم پاسخ بدید…

  16. Great blog you have got here.. It’s difficult to find high quality
    writing like yours these days. I really appreciate individuals like you!
    Take care!!

  17. سلام خسته نباشید 16 سالمه نزدیک دو سال میشه سینه سمت چپم بزرگ شده خیلی زیاد نیست ولی بازم تو چشم میزنه باد می‌کنه و لمس ک کنی باد نوکش خالی میشه درد زیادی نداره ترشح هیچ مایعی هم نبوده ولی اگر نوک سینه رو فشار بدم رو ب داخل ی چیزی حس میکنم و یکم درد داره آیا ژنیکوماستیه ؟ یکمم پر خوراکم چیکار باید بکنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط